Videa
O trati mezi Křižanovem, Velkým Meziříčím a Studencem neexistuje jen spousta fotografií, nýbrž i pár více či méně zdařilých filmů, přibližující její krásy a historii. Vznikaly většinou při příležitosti nějakých významných akcí, ať už to byly oslavy či objednané zvláštní jízdy. Podařilo se je převést na digitální formát a proto máte nyní možnost je shlédnout. Za chyby a nedokonalosti se předem omlouváme, ale přesto jsme přesvědčeni, že mají svoji vypovídající hodnotu.
V roce 2003 se konaly oslavy 50 let lokálky do Křižanova a současně hlavní trati z Brna do Havlíčkova Brodu. České dráhy nasadily svoje tehdy provozní stroje brněnského depa 354.1217 a 475.101. Jaksi navíc a původně neplánovaně se však na lokálku dostal i pražský albatros 498.022, který den předtím jel na zvláštní jízdu z Prahy až do Chebu, aby se pak vydal přes půl republiky s patrovou soupravou až do Velkého Meziříčí. Divák se dozví nejen o této „bláznivé“ akci, ale taky něco o přípravě „modrého mercedesu“ na jízdu, o jeho historii, jak funguje parní lokomotiva, ale nebude ochuzen ani i o řadu netradičních záběrů z doby, kdy drony a minikamery ještě neexistovaly.
Čtvero ročních období s Hektory
Po roce 1991 byly tehdy osvědčené lokomotivy řady 751 nahrazeny v důsledku poklesu nákladní dopravy slabšími hektory řady 721. Od té doby jejich provoz sledovala i kamera a to téměř celou další dekádu, než byly postupně nahrazeny modernějšími typy. Divák tedy má možnost vidět nejen dnes již neexistující nákladní provoz ve směru na Studenec, fungování dnes již zaniklé strojové stanice včetně zbrojení (bývalé staré nádraží), ale dostane se i na jednotlivé stroje, které se až na jednu výjimku nedochovaly. Tou je T 458.1190, který se jako provozuschopný exponát nachází v dnešním Muzeu Českých drah v Lužné u Rakovníka
V roce 1998 proběhly oslavy města u příležitosti výročí získání plných městských práv a součástí byla i jízda zvláštního parního osobního i nákladních vlaku s brněnským „skaličákem“. Protože se nám dostaly do rukou fragmenty dobového filmu k otevření trati z Brna do Havlíčkova Brodu, vznikl nápad využít všeho k natočení amatérského snímku o historii naší lokálky doplněného právě záběry z jízdy parního vlaku. Dokonce se podařilo přemluvit k rozhovoru dnes již nežijící pamětníky a tak se divák může dozvědět ledasco zajímavého z období výstavby úseku do Křižanova včetně dobových snímků a také toho, že vše tehdy nebylo zdaleka tak růžové, jak bylo v té době optimisticky líčeno
Ačkoli na jiných tratích tehdejších ČSD byl v roce 1992 výskyt motorových vozů řady M 131.1 již záležitostí pouze nostalgických jízd, na naší lokálce se ještě stále vyskytoval vůz M 131.105, který byl nasazován jako náhrada v případě neschopnosti novějších vozů řady 810. Vznikl nápad natočit o těchto vozech na naší lokálce krátký dokument, který si objednalo místní muzeum. Při této příležitosti bylo dohodnuto tomuto „poslednímu mohykánovi“ dát nový kabátek jehož součástí bylo i kompletní odstranění starého laku ze střechy. Samotné natáčení probíhalo i za pomocí letadla křižanovského aeroklubu o jednom víkendu a divák má možnost spatřit krom jiného i původní zastávku Pozďatín či Martinice. Hlavní aktér filmu měl nakonec štěstí a dnes je provozuschopným exponátem Muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. Komentář namluvil dnes již zesnulý pan Zdeněk Svoboda, dlouholetý místní divadelník a režisér.
100 let železnice Velké Meziříčí-Studenec
V roce 1986 se konaly oslavy 100 let od zahájení provozu lokálky do Studence. Původně měly být skromnější s motorovou lokomotivou a nakonec se podařilo téměř nemožné a do čela zvláštního vlaku byla zavedena tehdy čerstvě zprovozněná parní lokomotiva 433.002 z Valašského Meziříčí, která shodou okolností byla jednou z posledních, které končily v roce 1976 parní provoz ve Velkém Meziříčí. Při příležitosti oslav vznikl díky filmovému klubu při JKP Velké Meziříčí, krátký dokument, kde jedním z autorů (podobně jako u filmu Kopcovka) byl dnes již zesnulý velkomeziříčský patriot pan Jiří Michlíček.
ČSD - zakázkové číslo 354.1217
V roce 2002 uspořádala místní firma Draka kabely pro své zákazníky jízdu zvláštního parního vlaku po celé naší lokálce, kdy si objednala tehdy brněnskou „všudybylku“ 354.1217 se soupravou rybáků včetně bohatého občerstvení. Celá řada míst ve filmu již vypadá zcela jinak, mnozí aktéři už nejsou mezi námi a také parní mašinka je již mnoho let studeným neprovozním exponátem Národního technického muzea. Těžko si dnes představit, že by se podobná záležitost odehrála nejen kvůli extrémním cenám za zavedení takového vlaku, ale i finančním možnostem firem .